Salam Ukhwah

Harapanku ;
"...berharap agar sayapku boleh pergi jauh sehingga aku jumpa apa yang terbaik untukku dan agamaku..."

Wednesday, August 4, 2010

Siri Khas Puasa: Persediaan Menghadapi Ramadhan (Bahagian 1)



Siri Khas Puasa: Persediaan Menghadapi Ramadhan (Bahagian 1)

Kudrat untuk menulis tajuk berkenaan puasa yang dicari-cari selama ini akhirnya tiba jua. Bukan apa, risau jika perkara yang ditulis nanti akan menimbulkan kontroversi dan kritikan-kiritikan daripada mereka yang berkenaan (mereka yang diiktiraf untuk berbicara berkenaan pemakanan dan kesihatan). Tapi tak mengapalah, demi para pembaca yang dikasihi, yang asyik bertanya tentang topik puasa ini di page Susu Sejat di Facebook, maka mulai entri ini aku akan menghuraikan topik puasa, pemakanan dan senaman yang berkaitan. Apa yang aku tulis dan bakal tulis kelak adalah berdasarkan pembacaan dan pengalaman aku dalam dunia 'senaman dan pemakanan'.
Dalam Islam, Puasa membawa maksud menahan diri dari lapar, dahaga, dan perkara-perkara yang membatalkan puasa, dari terbit fajar (subuh) hinggalah terbenamnya matahari (maghrib).


Buat yang bukan beragama Islam, jangan 'klik' pangkah di penjuru internet browser anda dahulu. Siri khas berpuasa ni juga ditulis untuk anda, terutamanya yang sedang cuba untuk berjinak-jinak dengan puasa. Bukan apa, berpuasa ini kan banyak manfaatnya. Selain kelebihan dari segi rohani, berpuasa juga meningkatkan kesihatan fizikal, dan antaranya ialah:

1 - Terdapat beberapa jenis puasa. Selain daripada puasa yang diamalkan oleh umat Islam, terdapat juga sejenis puasa yang membenarkan individu tersebut untuk hanya mengambil jus dan air kosong sepanjang hari. Puasa sebegini bagus untuk pembersihan usus kecil (detoksifikasi atau penyahtoksin). Berat-mati pada dinding usus kecil harus dibuang kerana ia bersifat toxic, dan jika dibiarkan akan mendatangkan risiko seperti kanser usus.

2 - Dari aspek sukan dan latihan, berpuasa juga adalah sama fungsinya seperti sebuah butang 'reset', sebelum program yang baru boleh dimulakan. Memang tidak dinafikan akan hilang jumlah otot/progres yang banyak menerusi puasa, namun usah bimbang kerana otot/progres itu akan datang semula apabila berakhirnya tempoh berpuasa, dalam masa yang singkat. Ini akan dihuraikan dengan lebih lanjut dalam entri akan datang.

3 - Merehatkan sistem pencernaan yang bekerja hampir "24 jam sehari" sebelum ini, dan ini akan meningkatkan kecekapan sistem pencernaan kelak, sekaligus meningkatkan kadar pembebasan tenaga selepas berakhirnya bulan puasa (lebih sihat dan bertenaga).

4 - Kajian perubatan Barat juga menunjukkan terdapat beberapa jenis penyakit yang boleh dikurangkan risikonya menerusi amalan berpuasa. Misalnya, demam, bronkitis, sakit kepala, sembelit, sakit perut, alergi, asma, insomnia, masalah kulit, kencing manis, keletihan, kegemukan, kanser dan sawan babi (epilepsi).

5 - Berpuasa juga membuatkan anda berasa lebih tenang, mengurangkan kesan penuaan, memperbaiki penglihatan dan pancaindera, memperbaiki pendengaran, dan meningkatkan kreativiti.



Masalah umum berkaitan perut ketika mula berpuasa

Cepat lapar - Antara masalah yang bakal dihadapi mereka yang sudah biasa dengan corak pemakanan 5-6 kali sehari (pengambilan beberapa hidangan kecil dengan kadar kerap) ialah masalah cepat lapar. Pada hari biasa (bukan puasa), perut sudah dilatih untuk menerima makanan dalam kuantiti yang kecil, namun diberi secara kerap/berterusan. Cara ini meningkatkan kadar metabolisma, bererti badan sentiasa memerlukan bekalan tenaga yang berterusan buat menampung kadar metabolic dan kerja seharian yang dilakukan. Walaubagaimanapun pembekalan tenaga secara berterusan ini tidak dapat dilakukan ketika berpuasa, dan ini membuatkan perut sentiasa 'meminta-minta' untuk diisi. Keadaan ini berbeza dengan satu lagi situasi iaitu 'lapar kerana nafsu'.


Gastrik (gastritis) - Seseorang juga cenderung untuk mendapat gastrik ketika berpuasa, hanya disebabkan peningkatan tahap keasidan dalam perut berikutan ketiadaan makanan. Asid sedia ada yang membantu mencernakan makanan telah berkumpul pada bahagian lapisan perut (mukosa) dan 'bertembung' bersama satu lagi asid yang terhasil secara semula jadi (tindak balas kimia).


Persediaan fizikal

Soalan daripada saudari Jazlin di Facebook:

"kepade encik susu sejat. saye ade satu soalan ni (haha skema gle kan). ok menjelang ramadan yg akan tiba, dan mengambil kesempatan rejab dan syaaban ini, saya ada 1 soalan. bagaimanakah perancangan sahur yg sesuai utk org yg ada masalah gastrik, supaye mereka berupaya menjalani puasa seharian? k timaseh :)"

Tips berikut boleh dipraktikkan untuk mengatasi kedua-dua masalah di atas, kecuali tip yang ke-5, 7, dan 10, yang ditulis khas untuk mengatasi masalah gastrik.

1 - Lakukan latihan berpuasa. Antaranya adalah dengan amalan berpuasa sunat, sedikit demi sedikit (tidak semestinya setiap hari), menjelang puasa sebenar iaitu Ramadhan. Ini untuk memastikan perut boleh menyesuaikan fisiologinya dengan situasi berpuasa dan tidak terlalu 'terkejut' dengan puasa sebenar di bulan Ramadhan. Sekarang mungkin ramai (yang beragama Islam) sudah dapat mengaitkan kenapa kita disunatkan untuk berpuasa pada bulan Rejab dan Syaaban. Mula bina momentum puasa itu.

2 - Pastikan untuk mengambil makanan yang ringan 1-2 jam sebelum tidur (namun tidaklah terlalu mengenyangkan), terutamanya yang melibatkan karbohidrat kompleks seperti oat atau wholegrain. Ingatlah bahawa ini BUKAN sahur anda.

3 - Jangan sesekali mengabaikan sahur. Fokus juga kepada pengambilan karbohidrat kompleks seperti oat dan roti gandum penuh. Ambil jumlah protein yang mencukupi dan fokus kepada protein yang mempunyai rendah biological value seperti ayam, ikan, dan sumber kekacang. Bila untuk bersahur? Selewat yang mungkin, menghampiri waktu Imsak. Rancang waktu pemakanan sahur anda sebaik mungkin agar anda mempunyai masa yang mencukupi untuk makan semua makanan yang diperlukan. Topik berkenaan sahur akan aku kupas dengan lebih lanjut dalam bahagian yang akan datang.

4 - Elakkan tabiat terus tidur sebaik habis menikmati sahur kerana ia menimbulkan masalah pada sistem penghadaman. Malah, sahur sudahpun dianggap seperti sarapan pagi anda dan makanan yang dinikmati sememangnya berat.

5 - Terdapat kajian yang menunjukkan gastrik juga adalah disebabkan kewujudan bakteria helicobacter pylori. Sebagai langkah berjaga-jaga, makan yoghurt ketika tempoh berbuka puasa. Yoghurt mengandungi kultur hidup berguna seperti Lactobacilus acidophilus dan bifidus, yang mampu menyesarkan kolonisasi h.pylori.

6 - Makan secara perlahan. Pastikan makanan dihancurkan sebetul-betulnya, sebelum ditelan.

7 - Sesetengah sayuran mengeluarkan banyak gas seperti brokoli, kubis, petai dan kacang soya. Hindari makanan ini (jika sejarah lampau menunjukkan anda sememangnya cenderung untuk mendapat gastrik).

8 - Bersederhana semasa berbuka dan tidak mengambil makanan secara berlebihan kerana ini mungkin menyebabkan sebu hulu hati.

9 - Pastikan untuk mengambil sekurang-kurangnya 2/3 daripada jumlah kalori seharian (DCR) pada sebelah malam. Contohnya, jika DCR anda ialah 1500kcal, anda harus makan melebihi 1000kcal sehari (pada sebelah malam) tidak kira walau apa pun yang terjadi.

10 - Dapatkan nasihat doktor. Mudah bukan? Anda mungkin akan diberi pil berasaskan "Ranitidine hydrochloride" yang berfungsi menghalang penghasilan asid dalam perut, jika kes gastrik anda terlalu ketara dan parah.

(bersambung di bahagian 2..)

*******
Mulai minggu ini, Susu Sejat memperkenalkan sebuah siri baru yang dikenali sebagai "Siri Khas Puasa". Selain daripada mendidik umat Islam untuk menunaikan rukun Islam yang ketiga, Siri ini juga ditulis bertujuan untuk memberitahu para pembaca tanpa mengira agama, akan kebaikan dan kelebihan berpuasa dari aspek pemakanan, senaman dan kesihatan. Siri ini akan membincangkan beberapa tajuk berkenaan puasa, antara lain:

Siri Khas Puasa: Persediaan Menghadapi Ramadhan (Bahagian 1)
Siri Khas Puasa: Bersahur (Bahagian 2)
Siri Khas Puasa: Berbuka Puasa (Bahagian 3)
Siri Khas Puasa: Senaman? (Bahagian 4)
Siri Khas Puasa: Puasa, metabolisma, dan berat badan (Bahagian 5)
Siri Khas Puasa: Berpuasa Diluar Negara (Bahagian 6)
Siri Khas Puasa: Gaya hidup secara keseluruhan (Bahagian 7)

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa," [Qur'an 2:183]

No comments:

Post a Comment