Salam Ukhwah

Harapanku ;
"...berharap agar sayapku boleh pergi jauh sehingga aku jumpa apa yang terbaik untukku dan agamaku..."

Monday, July 5, 2010

Kelebihan Puasa Di Bulan Rejab

Kelebihan Berpuasa dibulan Rejab

puasa Kelebihan Berpuasa dibulan Rejab

Tau tak, sekarang dalam kalendar islam kita telah memasuki bulan Allah, yakni bulan Rejab. Bulan Rejab dijanjikan dengan pelbagai kelebihan kerana bulan ini adalah Bulan Khusus untuk Allah. Bulan Rasulullah yakn Sya’aban akan menyusul pada buan depan sebelum kita memasuki bulan Umat Rasullah yakni bulan Ramadhan. Jom kita tengok kelebihan-kelebihan bulan Rejab dalam kaca mata Islam.

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT.

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1429h/Isra Mi’raj [Rabu, 30 Julai 2008] akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa.

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH SWT.

4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab [4, 5, 6 Julai 2008], maka ALLAH SWT akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat.

5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah SWT. InsyaAllah.

6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan 8 pintu syurga.

7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH SWT akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya.”

Banyakkanlah berpuasa di bulan Rejab. Wallahua’lam.

sape tak ganti puasa lagi, baik puasa…termasuk la aku….hehehe :jahat: